Thom van Kampen

Mijn naam is Thom van Kampen en ik werk bij Tikkie Breed in Obdam.

Bij Tikkie Breed zorg ik voor meer naamsbekendheid van onze eigen producten en diensten, en ook die van onze klanten.

Dit doe ik onder meer door gericht naar klanten te mailen. Ik vraag ze dan wat ze van onze producten vinden en zo nodig pas ik dit in ons systeem aan.

Afgelopen week zijn we veel met het bedrijf West Friesland Vloerenservice bezig geweest. Dit is een bedrijf dat industriële betonvloeren maakt. We hebben bijvoorbeeld een nieuwe website gemaakt (zie link) en een strategische planning gemaakt voor sociale netwerken op verschilde kanalen. Hierbij valt te denken aan LinkedIn , Facebook, Pinterest en Instagram.

Het mooie van deze website is dat een klant kan kiezen voor een product die rechtstreeks naar de betrokken persoon gaat.

Wilt u ook zo’n mooie site die ook nog eens hoog bij Google staat, en dus goed wordt bekeken? Of wilt u een strategie om uw diensten en producten beter te verkopen? Neem dan contact met mij op, Tikkie Breed helpt u graag verder!

 

Met vriendelijke groet,

Thom van Kampen, Sales manager

Thom van Kampen

Thom van Kampen

(67) 

Kijk op TBO.nu  voor meer informatie.

LINK NAAR BUITEN BETONVLOER

Thom op Facebook

Een goede verkoper

‘Ik heb precies het juiste product om je problemen op te lossen! Wanneer spreken we af?’ zegt de opdringerige, vervelende verkoper.  Niemand die daar tegenwoordig nog intrapt!

Gelukkig, met de juiste vaardigheden en een beetje oefening, kan iedereen een goede verkoper worden. Dit komt doordat de meeste karaktereigenschappen of vaardigheden gewoon aangeleerd of verbeterd kunnen worden. Hieronder lees je welke zeven vaardigheden iedere topverkoper moet beheersen.

1. Aandachtig luisteren

In de eerste plaats begint een positieve verkoopervaring voor consumenten bij hun behoefte. Dit betekent dat goede verkopers aandachtig moeten luisteren en doorvragen. Hiermee probeert een verkoper de pijnpunten van zijn potentiële klant te identificeren. De informatie die je in deze gesprekken achterhaalt, kun je later weer gebruiken om eventuele bezwaren te weerleggen.

2. Tussen de regels door lezen

Daarnaast lezen goede verkopers ook altijd tussen de regels door. Juist de dingen die niet gezegd worden, zijn vaak van het grootste belang. Want een prospect gooit nooit al zijn kaarten direct op tafel: probeer daarom niet alleen te achterhalen wat prospects zakelijk gezien van je willen, maar achterhaal wat er in hun hoofd omgaat. Dus: hou persoonlijke details en ontwikkelingen van het bedrijf bij en feliciteer hen op het juiste moment met hun verjaardag of nieuwe website. Dit zijn de contactmomenten waarop je het verschil maakt. Hier gaat een goede verkoper slim en creatief mee om.

3. Continu verwachtingsmanagement

De kunst van verwachtingsmanagement is tweeledig. Aan de ene kant doe je geen aannames, en daarnaast communiceer je helder. Deze laatste vaardigheid krijg je het best in de vingers als je je (telefoon)gesprekken opneemt, terugluistert en ervan leert. Dit helpt je om gesprekken in de toekomst soepeler te laten verlopen. Benoem in ieder gesprek, meeting of bericht de reden van het contact, welke onderwerpen er op de agenda staan, de vermoedelijke uitkomsten en vervolgstappen. Beloof nooit meer dan wat je waar kan maken: je wilt immers vertrouwen opbouwen. Goede verkopers kunnen de voordelen van hun product of dienst goed benoemen en uitleggen; ze verkopen nooit gebakken lucht.

4. ‘Rapport’ tonen

Voorkom dat je salesproces machinewerk wordt. Dit laat jou en het team uitgeput en leeggezogen achter en je leads zullen zich je belletje niet herinneren. Goede verkopers blinken uit in het maken van een echte connectie. Dat doen zij door ‘rapport’ te tonen. Dit is gemakkelijker in een face-to-face gesprek dan via e-mail, maar niets is onmogelijk. Identificeer de stijl van je koper en pas je benadering daarop aan. Eugene Schwartz, auteur van Breakthrough Advertising en geniaal copywriter, identificeert drie dimensies in je prospects geest waarop je verbinding kunt maken:

1. Wensen. Deze hebben een ongelooflijke drijvende kracht. Bijvoorbeeld liefde en geborgenheid. Dit soort dingen kun je niet creëren, maar je kunt ze wel aanscherpen door te benadrukken hoe je aanbod bijvoorbeeld hun werktevredenheid beïnvloedt door minder tijd kwijt te zijn aan werk, frustraties te verminderen, enzovoort.

2. Identificering. Mensen kopen geen spullen alleen omdat het een bepaald doel dient. Wat maakt jouw product of dienst van je publiek? Maakt het ze bijvoorbeeld een betere manager, omdat ze hun werk efficiënter kunnen organiseren?

3. Overtuigingen. Welke overtuigingen worden geassocieerd met jouw product of dienst? Als je milieuvriendelijke tuinsets verkoopt, zullen mensen die niets om het milieu geven niet geïnteresseerd zijn. Maar als ze dat wel zijn, focus je dan op onderwerpen zoals duurzaamheid en recycling om de aandacht van de prospect te trekken.

5. Inlevingsvermogen

Onderzoek wijst uit dat 70 procent van de prospects een aankoopbeslissing maakt om problemen op te lossen: speel daarop in! Goede verkopers bekijken de wereld (om die reden?) vanuit de behoeften en bezwaren van hun doelgroep. Door zich in te leven, verkrijgen ze meer empathie. Wanneer je dit niet doet, maar je potentiële klanten wel vertelt hoe jouw product hun leven gaat veranderen, kun je betuttelend overkomen. Als je daarentegen empathie toont voor je koper, onderscheid je je van de concurrentie. Beschrijft je koper jou als ‘behulpzaam’, ben je op de goede weg.

6. Goed op de hoogte

Verkopers zijn in twee dingen expert: het bedrijf van de koper en de koper zelf en in zijn eigen aanbod. Voor ieder contactmoment vraagt de verkoper zich af hoe hij waarde kan toevoegen aan de specifieke klant en hoe hij zich van anderen kan onderscheiden. Succesvolle verkopers doen altijd hun huiswerk; ze gaan nooit op pad zonder plan. Aan ieder contactmoment gaat een LinkedIn-bezoek of klein online onderzoek vooraf om gemeenschappelijke kenmerken of (persoonlijke) informatie te achterhalen. Slimme verkopers gebruiken de compelling events in hun eigen voordeel.

7. To-the-point is Thom van Kampen

Ten slotte kom je meteen ter zake. Professionals hebben nu eenmaal weinig tijd, dat hoeven we jou niet te vertellen. Goede verkopers komen daarom direct ter zake en noemen nooit meer dan drie punten per gesprek. De beste gesprekken voldoen aan het devies: ‘Keep it short, stupid!’. Focus op het grootste pijnpunt van je prospect en vergeet de rest. Dat is eigenlijk heel logisch: een tweedehandsauto verkoper die zijn totale aanbod laat zien, is minder succesvol dan een verkoper die zijn klant specifiek die driedeurs automaten aanwijst – de kenmerken van een auto waar de koper naar op zoek is. Dus: kom direct ter zake en doorloop het proces of concept zo effectief mogelijk. Uiteindelijk maak je dan de meeste kans om je klant van jouw goede bedoelingen te overtuigen. Thom van Kampen.